منهول چیست؟
نوشته شده توسط : شرکت پایپ گستر

منهول

در مقاله قبلی به تفصیل در مورد درب های منهول صحبت کرده ایم. موضوع مقاله امروز ما بحث مفصل در مورد منهول در یک سیستم فاضلاب است. اول از همه ما منهول را از اتاق بازرسی متمایز می کنیم. منهول یک محفظه بازرسی معمولاً کوچک است و دسترسی انفرادی فقط از طریق دوربین و سایر دستگاه های تمیز کننده امکان پذیر است، در حالی که یک منهول از نظر اندازه نسبتاً بزرگ تر است و امکان دسترسی فیزیکی به منهول را برای بازرسی و تمیز کردن فراهم می کند. با این وجود عملکرد هر دو منهول و اتاق بازرسی یکسان است.

منهول یک دهانه در سیستم زهکشی زیر زمینی است که در دهانه آن یک پوشش یا درپوش قرار دارد. منهول ها اغلب به عنوان یک نقطه دسترسی برای خدمات عمومی زیر زمینی استفاده می شوند که امکان بازرسی، نگهداری و ارتقاء سیستم را فراهم می کند. اکثر خدمات زیر زمینی دارای منهول هایی از جمله آب، فاضلاب، تلفن، برق، زهکشی ناشی از طوفان، گرمایش منطقه ای و گاز هستند.

قطعات اصلی منهول

هر منهول از سه قسمت اصلی تشکیل شده است. هر قسمت از منهول عملکرد جداگانه ای را انجام می دهد. در ادامه چهار قسمت اصلی منهول آورده شده است.

  1. قطعه زیرین یا کفی منهول
  2. قطعه میانی واسط یا رایزر منهول
  3. قطه فوقانی مخروطی منهول

قطعه زیرین یا کفی منهول

قطعه کفی مهم ترین قسمت منهول‌ ها می ‌باشد، زیرا اولا بیشترین فشار ها از قبیل بار های شعاعی و نیرو های فشارنده و نیز چنان چه منهول در محل‌ هایی نصب شود که آب‌ های زیر سطحی، بالا باشند، بار های شناوری نیز به این قسمت وارد می‌ شود. ثانیا، از آن جایی که تقریبا تمامی اتصالات به این قسمت منهول متصل می شود لذا نقطه نظر آب ‌بندی نیز نقش به سزایی در کارایی منهول ‌ها ایفا می ‌نمایند، بایستی توجه داشت که این اتصالات جهت جلو گیری از ورود آب ‌های زیر سطحی به شبکه فاضلاب که راندمان شبکه را تحت تاثیر قرار می‌ دهد و همچنین جهت عدم نفوذ جریان‌ های فاضلابی به خاک اطراف که کیفیت سفره ‌های زیر‌ زمینی را پایین می‌آورد، آب بندی اتصالات در محل کفی منهول بسیار حائز اهمیت می باشد.

قطعه میانی واسط یا رایزر منهول

قطعات میانی یا رایزر، به صورت قطعاتی با قطر 1000 و یا 1200 میلی متر می ‌باشند که در ارتفاعات متفاوت تولید می ‌شوند و جهت ایجاد عمق ‌های مختلف منهول‌ ها به کار می ر‌وند. این قطعات دارای رینگ‌ هایی در پایین و بالا می ‌باشند که به راحتی قابل نصب بر روی کفی و یا بر روی یک دیگر می ‌باشند. قطعات میانی منهول‌ های مجموعه پایپ گستر توسط دیرک ‌های حلقوی به نحوی تقویت شده ‌اند که به راحتی تحمل بار های جانبی و عمودی (تنش ‌های برشی) را داشته و توسط واشر های آب بندی مخصوص نسبت به دیگر قطعات منهول آب ‌بندی می‌ شوند.

قطعه فوقانی مخروطی منهول

انواع مخروطی منهول عبارت است از :

مخروطی یا تیپر برای منهول‌ هایی با قطر 1000 یا 1200 میلی متر که دهانه ورودی را از 60 سانتی متر به 1 متر افزایش می ‌دهد. ضخامت متوسط دیواره : 10 میلی متر ورن : 24 کیلوگرم

مخروطی یا تیپر برای منهول ‌هایی با قطر 1000 یا 1200 میلی متر که دهانه ورودی را از 60 سانتی متر به 1 متر افزایش می‌ دهد. ضخامت متوسط دیواره : 10 میلی متر ورن : 33 کیلوگرم

مخروطی یا تیپر برای منهول ‌هایی با قطر 1000 یا 1200 میلی متر که دهانه ورودی را از 60 سانتی متر به 1 متر افزایش می‌ دهد. این نوع تیپر جهت منهول ‌های با عمق کم و یا منهول ‌های شیر آلات بیشتر مورد استفاده قرار می‌ گیرد. ضخامت متوسط دیواره : 10 میلی متر ورن : 19 کیلو گرم

منهول

هدف استفاده از منهول ها

هدف اصلی انواع منهول ها عبارت است از:

  • انجام نظافت، بازرسی و رفع هر گونه گرفتگی در میر زهکشی و یا فاضلاب.
  • برای اتصال به فاضلاب، تغییر جهت فاضلاب و غیره
  • برای جلوگیری از انتشار بوی های نا مطبوع و گاز های مضر از سیستم فاضلاب که به مقدار زیاد از لوله ها و تونل های فاضلاب خارج می شود.
  • برای کمک به گذاشتن خطوط فاضلاب در طول کنوانسیون، خط فاضلاب دارای بازشو در فواصل مساوی به صورت منهول می باشد.

ویژگی های مهم منهول

  • قسمت های اصلی یک منهول محفظه ای و لوله دایره ای عمودی است. لوله دایره ای عمودی به فرد این امکان را می دهد که وارد محفظه شود تا اتصالات داخل محفظه را بررسی کند. طول لوله عمودی بسته به عمق نصب لوله های فاضلاب ممکن است متفاوت باشد.
  • منهول ها همیشه دور از خط چرخ ترافیک نصب می شوند. برای این منظور منهول هایی در فاصله حداقل 0.5 متری از جاده ها ساخته می شود. اگر منهول ها در خیابان ها نصب شده باشند، محل قرار گیری منهول همیشه در وسط خیابان است. به این دلیل است که برای جلوگیری از منهول از وزن سنگین وسایل نقلیه که می تواند از طریق چرخ های ترافیک اعمال شود. بنابراین منهول ها همیشه به گونه ای نصب می شوند که نباید زیر خط چرخ قرار گیرند.
  • روکش منهول، دو شاخه ای است که منهول را از هر گونه دسترسی غیر مجاز محافظت می کند.
  • روکش منهول برای محافظت از شکستگی است. معمولاً از بتن پیش ساخته، پلاستیک تقویت شده با شیشه و آهن یا فولاد ساخته می شود. قدرت پوشش یک چیز اساسی است.

طرح های مختلف منهول

منهول‌ ها در طرح ‌های مختلفی طراحی و تولید می ‌شوند، اما سه طرح بیشتر در سیستم فاضلاب شهری و روستایی برجسته هستند یعنی منهول‌ های گرد، منهول ‌های مستطیلی و منهول ‌های مربعی شکل. در بین این نوع منهول ها، منهول گرد بهترین انتخاب مهندسان عمران و شهرسازان است، زیرا دیوار های گرد محفظه و لوله رئوس بدون گوشه و لبه است. ظاهر صاف منهول باعث می شود که فاضلاب و آب با روان جریان پیدا کند. علاوه بر این، دیوار های گرد منهول استحکام منهول را افزایش می دهد و بار ترافیک دیوار ها، سوراخ رئوس یا شیار و پروانه با حلقه استیل گرد را خراب نمی کند، زیرا هر قسمت از منهول به قسمت دیگر فشار وارد می کند. این وابستگی متقابل قسمت های مختلف منهول باعث افزایش استحکام آن می شود. اگر منهول به شکل گرد باشد، فرقی نمی کند که با سنگ تراشی ساده از آجر ساخته شده باشد.

برای تهیه و خرید انواع مختلف منهول می ‌توانید از شرکت ‌های تولیدی معتبر همانند شرکت بزرگ پایپ گستر کمک بگیرید. شما می ‌توانید به وب ‌سایت شرکت پایپ گستر مراجعه کرده و ضمن آشنایی با خدمات متنوع و سابقه درخشان شرکت پایپ گستر در زمینه تولید انواع محصولات از جمله منهول، منهول پلی اتیلن، درب منهول و ... سفارشات خود را در حجم ‌های انبوه از طریق سایت به راحتی ثبت کرده و در خواست‌ های خود را مبنی بر خرید انواع محصولات به کارشناسان شرکت اعلام نمایید.

برای ثبت سفارش انواع منهول با ما در تماس باشید : 09126721109 – 02144374305

سپاس از سایت یو آپلود

منهول

 





:: بازدید از این مطلب : 162
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: